Gå til innhold

Gramatikk onani..


Gjest Hansanne

Anbefalte innlegg

Gjest Hansanne

Jeg kjenner faktisk at jeg lar meg provosere litt av at folk ikke er såpass storsinnet at de lar grammatikken ligge i tråder og diskusjoner som ikke handler om akkurat dette.... Dette blir en arrogant brilljering med fremmedord og grammatikkkunskaper... Jeg har mange dårlige erfaringer dra cc der jeg har skrevet innlegg hvor fokuset i ettertid har vært min manglende evne til og formulere meg gramatisk riktig...

 

Vis litt empati ovenfor oss som har dysleksi og andre som faktisk ikke synes grammatikk er det viktigste i livet. Lag egne tråder med dette som tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk at jeg lar meg provosere litt av at folk ikke er såpass storsinnet at de lar grammatikken ligge i tråder og diskusjoner som ikke handler om akkurat dette.... Dette blir en arrogant brilljering med fremmedord og grammatikkkunskaper... Jeg har mange dårlige erfaringer dra cc der jeg har skrevet innlegg hvor fokuset i ettertid har vært min manglende evne til og formulere meg gramatisk riktig...

 

Vis litt empati ovenfor oss som har dysleksi og andre som faktisk ikke synes grammatikk er det viktigste i livet. Lag egne tråder med dette som tema.

Hei!

Føler at denne er rettet mot blant andre meg, siden jeg er en av de som diskuterte språkbruk i en annen post her. Det må jo sies at den diskusjonen ikke omhandlet grammatikk eller grammatiske skrivefeil, men bruk av språk på ulike måter.

Videre er jeg helt enig med deg at typiske skrivefeil ikke er noe man bør henge seg opp i, med mindre det gjelder radbrekking av språket fordi man ikke gidder å skrive eller forsøke å skrive korrekt. Også "merkelige" formuleringer som fint forstås kan godt ligge uten å påpeke hva som "hadde vært bedre å skrive".

Empati har jeg i bøtter og spann, men det blir helt feil å si at jeg ikke skal bruke fremmedord og skrive grammatisk korrekt fordi det er andre mennesker som ikke bryr seg om dette eller har dysleksi. Jeg tar hensyn på den måten at jeg ikke påpeker andres stavefeil og da kan jo andre ta hensyn til meg ved å la være å si jeg er bedre enn andre fordi jeg skriver korrekt (for det tror jeg jo ikke!). Jeg synes det høres veldig rettferdig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel egentlig mest min feil, siden jeg startet akkurat den diskusjonen... Men når det er sagt, er det jo ingen som blir tvunget til å lese noe. Liker man ikke det som står et sted kan man alltids hoppe over det. Noen synes det er gøy å fikle med språk, andre synes det er slitsomt. Det tror jeg egentlig er helt normalt, og trenger ikke ha noe med arroganse å gjøre. Håper jeg. :)

 

I dette tilfellet begynte det faktisk med at jeg syntes det var _bra_ at en av de som hadde skrevet innlegg brukte "besøkstid" i stedet for "besøkelsestid" - og et av hovedargumentene mine var at jeg tror det ville gjøre det enklere for dyslektikere... :)

 

Det var altså ikke tilfelle at jeg angrep noen for skrivefeil i stedet for å forholde meg til det de mente, hvis det ble oppfattet sånn...

 

Hva man faktisk tenker er som oftest viktigere enn rekkefølgen på bokstavene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hansanne

Flott :-) Ikke misforstå meg dette var en generell "utblåsing" som ingen av dere har forjent i dette tilfellet. Men etter mang en gang og ha skrevet innlegg hvor jeg kanskje håper på spennende komentarer hvor jeg i stedet får ett inntrykk av at med så mange skrivefeil jeg heller burde holde munn.. det er arroganse... ikke meningen og sutre men det er veldig ydmykende.. Dere fikk meg bare til og tenke på dette da jeg så den tråden begynte og ta en annen retning en hva som var tiltenkt :-)

 

Jeg har stor respekt for mennesker som velger og bli gode i nesten hva det måtte være.. også i norsk rettskriving og bruk av språk ;-)

 

Jeg anser meg som relativt veltalende men ser at når ord skal skrives ned så ser jeg at det nesten blir uforståelig, baklengs.. må lese for så og rette meg selv flere ganger..

 

Heldig vis er ikke dette typisk i dette forumet men som tidligere nevnt mye av i CC..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Hansanne: Jeg synes du skriver helt fint jeg, så det sier mer om andres trang til å korrigere og kritisere småting enn om din skriving. Synes ikke du sutrer, jeg forstår godt at det føles både frusterende og ymykende når andre pirker. For meg er det er stor forskjell på å prøve å skrive riktig, men ikke få det helt til, enn å ikke gidde og bare slurve med vilje. I allefall synes jeg det er lett å se forskjell, men kanskje ikke alle bryr seg om å tenke to ganger over det før man poster.

Men jeg er iallefall skyldig i å gå fullstendig offtopic i forhold til det som var temaet. Det er typisk meg og er ikke noen god egenskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...